Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 23 °C
Az Bulutlu

Dindeki Yasak Tanımlamaları

Mustafa Erol
Es-Selamü Aleykum. 1978 Ankara doğumluyum. İlk ve orta öğrenimimi Ankara'da tamamladım. Üniversite Kamu Yönetimi ve İlahiyat Önlisans mezunuyum. Dinimiz İslam'ı öğrendiğim kadarı ile anlatmaya çalışıyorum. Admin yakın bir arkadaşım. Beni makale yazmak üzere yeterli gördüğü için bana teklif etti. ALLAH (c.c.) kendisinden razı olsun. Önce tereddüt etmiştim, ancak İslam dinine hizmete bir yerden başlamak lazım. Yazılarımızı okudukça bizleri daha iyi tanırsınız. Allah (c.c.) sizlerden de razı olsun.
17.03.2019
255
A+
A-

Es-Selamü Aleyküm sevgili okurlar.

Modern hayatta geleneksel bir tartışma var. “Sigara haram mı?” Birileri de diyor ki “Haram değil Tahrimen mekruh.” diyor. Aslında tahrimen mekruhun da vebali vardır.

Buradaki mesele Türkiye’deki iki muteber İslam mezhebi olan Şafii ve Hanefi’deki tanım farklarından ortaya çıkmaktadır.
Şöyle gösterecek olursak:

Öncelikle; Kuran’da doğrudan doğruya Allah’ın(c.c.) yasakladığı davranışlara ayrıca imana ve yaradılışa zarar veren davranışlara,

Hanefi Fıkhı Tanımı: Haramlar, Şafii Fıkhı Tanımı: Kebair (Büyük Günahlar) şeklindedir.

İkinci durum ise şudur; Kuran’da açıkça belirtilmeyip haram sebepleri taşıyan davranışlardır. Aynı zamanda Peygamber efendimizin sünneti veya hadisi ile men edilen günah ve kalbi karartan davranışlara,

Hanefi Fıkhı Tanımı: Tahrimen Mekruh, Şafii Fıkhı Tanımı: Haram  şeklindedir.

Yani Hanefi fıkhında bazı günah davranışlara tahrimen mekruh tanımı kullanılmıştır. Sebebi ise Haram veya Helal kılma yetkisi tamamen Allah’a ait olduğu için haram kelimesi kullanılmakta kaçınılmıştır.

Ancak tahrimen mekruhlsrın vebali vardır. Hatta bazı tahrimen mekruhlar günahtır. Mesela şarap hariç, başka sarhoş edici şeyler, at eşek eti gibi.

İşte en belirgin tahrimen mekruh örneği sigara içmektir. Ancak Şafii mezheni nasıl tanımlar bilmem.

Hayır dualarınızı esirgemeyiniz.

BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.