Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 18°C
Gök Gürültülü

Ramazan ve Oruç 4: 61 gün Kefaret Orucu Meselesi

04.05.2019
196
A+
A-
Ramazan ve Oruç 4: 61 gün Kefaret Orucu Meselesi

Bu yazı dizisi için lütfen TIKLAYINIZ

Es-Selamü Aleyküm, sevgili okurlar,

(Burada bahsedeceğim konu ayrıntısı bol bir konudur. Lütfen yarım bırakmadan sonuna kadar okuyunuz. Yoksa yanlış hüküm çıkarabilirsiniz.)

Ramazan ayında oruç tutmak çok kolaydır. ALLAH kuluna şartları çok güzel sunuyor. Yaz günleri oruç tutarken havaların Ramazan’da hep serinlediğine şahit oldum.

Zor olan kısmı şu: Şöyle oldu, orucum bozuldu mu, Böyle oldu orucum bozuldu mu? Hele bir de mazeretsiz oruç bozan varsa işte gitti : 61 gün oruç tutmazsa iş düzelmez (mi?) Alın size tam bir kaba softa fetvası.

Bazı modernist keyf hocaları bu işi inkar ediyor. Hatta şöyle bir şeyle karşılaştım:”Bazı uydurma mezheplerin fetvası böyledir.” Adamın “Uydurma mezhep” dediği dört hak mezhep: Hanefi, Şafii, Maliki ve Hambeliliktir. Dünya üzerinde şehir hayatında Müslümanlara en modern çözümler getiren İslam mezhebidir. Adam nasıl bir cahillik içindedir.

Şöyle dese anlarım: “Her orucu bozan için 61 gün oruç şart koşulmamıştır.” Zaten böyle.

Öncelikle şunu belirteyim; burada amaç kulu büyük bir günahtan korumaktır. Ramazan’da mazeretsiz oruç tutmamak günahtır. Ancak niyet edilmiş orucu zaruretsiz bozmak daha büyük bir günahtır. Yazıyı bitirince ana kaynaklara da bakıp orucu bozan hallere ve ruhsatlarına bakmak lazım. Zaten yarın bu konuya da değineceğiz.

Bu 61 gün orucu kimlere hükmedilmiştir, şartları ve delili nedir ele alalım.

Hükümler ve şartları şöyle anlatalım:

  1. Bir kere şunu bilmek lazım, her oruç bozulunca kefaret gerekmez. Sigara içmek, lezzet amaçlı koku koklamak gibi nefse hoş gelen şeylerle bozulan oruçta veya hastalık, tedavi, bayılmak, seferilik gibi ruhsatlı durumda, bir de müezzinini akşam ezanını erken okuması gibi kasıt olmadan vakit geldi sanıp yiyerek oruç bozulursa kefaret gerekmez. Bu şekilde bozulan oruç sayısı kadar kaza orucu tutulur.
  2. Nafile oruçların bozulmasında da kaza orucu gerekir.
  3. Kefaret orucu gerektiren haller: Bilerek ve isteyerek yemek, içmek veya cinsel ilişki yoluyla orucun bozulmasıdır.
  4. Bir insan birden fazla kez, kefaret gerektirecek şekilde oruç bozduysa kefaret orucu sadece bir defa yerine getirilir. Gün sayısı kadar kaza orucu tutulur.
  5. Dinen orucun bozulmadığı bir durum olursa, taş yutmak gibi, kefaret gerektirmediği gibi oruç da bozulmamıştır. Kaza da gerekmez. Ancak bir adam taş yutmaktan haz alıyorsa nefsine prim çıkarmıştır. Orucu bozulur ancak sadece kazasını tutar.
  6. Kefaret orucu altmış gün arka arkaya tutulur. Bayram gününe denk gelirse o gün atlanarak altmış gün oruç tamamlanır. (Burada bayram gününden kasıt bayramın birinci günüdür.)
  7. Kefaret kaza orucu yerine geçmez. Kaza orucu ayrı olarak tutulur.
  8. Bozulan orucun kefareti illaki altmış gün oruç tutmak değildir. Bir fakiri altmış gün doyurmak da kefarettir. Aşağıdaki hadiste bahsedilecektir.
  9. Eğer oruca güç yetmiyorsa muhakkak kazası tamamlamalıdır.
  10. Ayrıca tevbe etmelidir. Pişmanlığını dile getirmelidir.

Kefaret orucunun delili şu hadistir:

Bir adamın Peygamber Efendimiz ile arasında şöyle bir konuşma geçer.Bir adamın Peygamber Efendimiz ile arasında şöyle bir konuşma geçer.
Adam: Helak oldum(/Yandım) ya ResulAllah.
Peygmber (a.s.) : Seni ne helak etti?
A: Ramazanda oruçlu iken eşime yaklaştım.
P: Bir köle azat edebilir misin?
A: Hayır.
P: İki ay ara vermeden oruç tutabilir misin?
A: Hayır.
P: O halde, altmış fakiri dayurabilir misin?
A: Buna da güç yetiremem ya ResulAllah! diye cevapladı.
Bu sırada içi hurma dolu büyükçe bir sepet Peygamber Efendimiz’e (s.a.v.) geldi.
P: O meseleyi soran adam nerede? diye sordu
A: Benim, diyerek kalktı.
P: Al bunu; sadaka ver
A: Benden daha fakir birine mi? Seni hakikat üzere gönderen Allah’ a yemin ederim ki, kara taşlı şu Medine’de benden,benim ailemden daha muhtaç kimse yoktur.
Peygamber efendimiz azı dişleri görününceye kadar güldü.
P: Haydi bunu al ve ailene yedir; dedi.

Buradaki kıssaya göre mezhep imamlarının orucun kefaret gerektirecek şekilde  bozulmasına illa altmış gün kefaret orucu tutulacak diye bir hüküm vermemişlerdir. Hüküm özetle şöyledir: (Bu konuda fıkıh kaynaklarına bakarak ayrıntılı bilgi alınmalıdır.)

  1. Ya köle azat edilecek.
  2. Ya arka arkaya iki ay oruç tutulacak.
  3. Ya altmış gün boyunca bir fakir beslenecek.
  4. Ya da gücünün yettiğince sadaka verecek.

Orucunu bozan kimse bunlardan hangisine gücü yettiyse onu yapar. Hiç birine imkan elvermemişse pişmanlığı kefaret olur. İnşaAllah tevbesi kabul olur.

Hayır dualarınızı esirgemeyiniz.

Mustafa Erol

islamievlilik.net

Bu yazı dizisi için lütfen TIKLAYINIZ

Mustafa Erol
Mustafa Erol
Es-Selamü Aleykum. 1978 Ankara doğumluyum. İlk ve orta öğrenimimi Ankara'da tamamladım. Üniversite Kamu Yönetimi ve İlahiyat Önlisans mezunuyum. Dinimiz İslam'ı öğrendiğim kadarı ile anlatmaya çalışıyorum. Admin yakın bir arkadaşım. Beni makale yazmak üzere yeterli gördüğü için bana teklif etti. ALLAH (c.c.) kendisinden razı olsun. Önce tereddüt etmiştim, ancak İslam dinine hizmete bir yerden başlamak lazım. Yazılarımızı okudukça bizleri daha iyi tanırsınız. Allah (c.c.) sizlerden de razı olsun.
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.